Budowa i funkcje kwasów nukleinowych sprawdzian

Budowa i znaczenie węglowodanów 3.. Obrazek zawiera prawdę.Kwasy nukleinowe.. Komórka - podstawowa jednostka życia 1.. Organiczne: białka węglowodany tłuszcze kwasy nukleinowe witaminy Budowa chromosomu: centometr ranię chromatyda Budowa DNA: Rodzaje zasad : adenina tymina cytozyna guanina Cukier to oczywiście deoksyryboza .. DNA występuje w chromosomach i pełni rolę nośnika informacji genetycznej.. Mimo że zawartość kwasów nukleinowych w komórkach wynosi tylko około 1%, ich rola w życiu organizmów jest niezwykle ważna.Kwasy nukleinowe - znane są od około 150 lat.. Skład chemiczny komórki : I.Nieorganiczne: woda sole mineralne II.. Seria: Biologia na czasie ZP (szkoły ponadgimnazjalne / biologia) Poziom: I.. Kwasy nukleinowe - występujące we wszystkich organizmach i w wirusach - to związki organiczne, w których zapisana jest informacja genetyczna, czyli „przepis na organizm".. Rodzaje kwasów nukleinowych: - kwas dezoksyrybonukleinowy ( DNA), - kwas rybonukleinowy ( RNA) tRNA- transportujący RNA, mRNA- matrycowy RNA, rRNA - rybosomalny RNA, Zasadniczymi składnikami kwasów są:Budowa kwasów nukleinowych: Kwasy nukleinowe są biopolimerami, zbudowanymi z nukleotydów.. Przygotuj się do klasówki i sprawdzianu.Sprawdzian waga 3 Kartkówka waga 2 Odpowiedź waga 1 .. 1 Budowa i funkcje kwasów nukleinowych • określa rolę DNA jako nośnika informacji genetycznej • wymienia elementy budowy DNA i RNA • wymienia zasady azotowe wchodzące w skład obu typów kwasów nukleinowych • definiuje pojęcia: genetyka, nukleotyd • wymienia rodzaje RNAPlik Kartkówka pdf na koncie użytkownika ulala345 • folder sprawdziany biologia • Data dodania: 19 wrz 2012 Wykorzystujemy pliki cookies i podobne technologie w celu usprawnienia korzystania z serwisu Chomikuj.pl oraz wyświetlenia reklam dopasowanych do Twoich potrzeb.2..

Budowa i rola kwasów nukleinowych.

Powiązane zasoby.DNA- nośnik informacji genetycznej.. U eukariontów zlokalizowany jest przede wszystkim w jądrach komórek, u prokariontów bezpośrednio w Dzieli się je na 2 grupy.. Budowa kwasów nukleinowych została poznana znacznie później, gdyż w 1953roku przez Watsona i Cricka.. Jądro komórkowe 4.. Białka - główny budulec organizmu 5.. Zasada azotowa to związek organiczny posiadający skomplikowaną budowę cykliczną, zawierający w swoim składzie atomy azotu.. Szukaj Grupy Zadania Przeglądaj Zaloguj się Załóż konto.. Przestrzenna organizacja komórki 2.. Występowanie w organizmach.. Rozwiąż test i sprawdź swoją wiedzę.. Komórki wszystkich organizmów na Ziemi .SPRAWDZIAN klasa II ORGANELLA KOMÓRKOWE, MITOZA, MEJOZA.. Wyróżnia się dwa rodzaje kwasówTest z biochemii dotyczący kwasów nukleinowych Zawiera 21 pytań.. Monomer składa się z nukleozydu- cząsteczki pentozy (dla RNA - rybozy, a dla dna - deoksyrybozy), do której przy pierwszym atomie węgla, wiązaniem N-glikozydowym przyłączona jest zasada azotowa (puryna lub pirymidyna).. Rodzaje kwasów nukleinowych: - kwas dezoksyrybonukleinowy ( DNA), - kwas rybonukleinowy ( RNA) tRNA- transportujący RNA, mRNA- matrycowy RNA, rRNA .Łańcuchy cząsteczek kwasów nukleinowych zbudowane są z elementów zwanych nukleotydami, zawierających 3, wyżej już wymienione składniki - kwas fosforowy, cukier (pentozę) oraz purynową lub pirymidynową zasadę (ogólny wzór budowy cząsteczki na końcu pracy).Budowa kwasów nukleinowych została poznana znacznie później, gdyż w 1953roku przez Watsona i Cricka..

Budowa, właściwości i funkcje błon biologicznych 3.

Polub nasz Fanpage.. Składniki cytoplazmy 5.1.. Oprócz DNA w komórce występuje również kwas rybonukleinowy , czyli RNA.Budowa i funkcja kwasów nukleinowych.. 2018-06-05 18:24:55Kwasy nukleinowe to związki organiczne, .. "Budowa i funkcje kwasów nukleinowych" 101 KB.. Dziękujemy !😍 Po raz pierwszy kwasy nukleinowe odkryto w komórce w roku 1869.. Podwójna nić DNA .. liczba pobrań: 7671. zaktualizowany: 12 sierpnia 2015.. Testy \ Medycyna \ Kwasy nukleinowe; Kwasy nukleinowe, test z medycyny Test z biochemii dotyczący kwasów nukleinowych.BUDOWA I FUNKCJE KWASÓW NUKLEINOWYCH DNA-nośnik informacji genetycznej Kwas deoksyrybonukleinowy - wielkocząsteczkowy organiczny związek chemiczny należący do kwasów nukleinowych.. Zasada azotowa nie występująca w DNA to: adenina guanina uracyl tymina: 1.. Budowa i funkcje kwasów nukleinowych Cel ogólny lekcji: Poznanie budowy i funkcji: DNA i RNA Cele szczegółowe: Bardziej szczegółowo (węglowodanów i tłuszczów) Podstawowym produktem (nośnikiem energii) - ATP.Lista pytań Biologia - Kwasy nukleinowe DNA i RNA (2) Zaznacz wszystkie Odznacz wszystkie Wybrano pytań /.. Pomóż nam się rozwijać.. Wiazania wodorowe , które łączą dwa łańcuchy DNA zawarte są pomiędzy zasadami azotowymi.. 2009-11-11 23:12:59 Czy każdy człowiek posiada inną sekwencję kwasów nukleinowych , tworzących nasze DNA?.

Nukleotydy - budowa i funkcja.

praca, nauka, rozrywka.. Nauka: Uczelnie: Mój profil/Znajomi: .. Test Budowa atomu Test Przemiany jądrowe - promieniotwórczość naturalna Test Reakcje utleniania i redukcji Test Chrom i jego związki Test Mangan i jego związkiLista pytań Biologia - Kwasy nukleinowe DNA i RNA (1) Zaznacz wszystkie Odznacz wszystkie Wybrano pytań /.. PrawdaZgłoś błąd; W skład cząsteczki DNA zwykle wchodzą dwa łańcuchy.Plik Kartkówka Budowa i rola kwasów nukleinowych.pdf na koncie użytkownika socek2214 • folder sprawdziany biologia • Data dodania: 18 gru 2013Test Budowa i funkcje krwi, podrozdział podręcznika Puls Życia dla Klasa II.. Komplementarność zasad w DNA oznacza adenina z tyminą połączona jest podwójnym wiązaniem wodorowym cytozyna z guanina połączona jest potrójnym wiązaniem wodorowym7.. Nukleotydy - budowa i funkcja.. Funkcje kwasów nukleino…Gen-to odcinek DNA , który ma początek i koniec,w którym jest informacja genetyczną o kolejności aminokwasów w polipeptydzie.Genom- wszystkie cząsteczki DNA tworzące kompletną informację genetyczną , w genomie tylko 25% genów koduje informacje genetyczną (eksony), reszta to poza genowe DNA(introny) , którego funkcję do tej pory nie została odkryta ..

Lipidy - budowa i znaczenie 4.

Funkcje kwasów nukleinowych.Budowa DNA; Podstawową jednostką, monomerem budującym DNA są nukleotydy (połączone ze sobą wiązaniami), złożone z następujących elementów: 1.zasady azotowej (jednej z czterech rodzajów: adeniny i guaniny - pochodnych puryny oraz cytozyny i tyminy - pochodnych pirymidyny); 2.cukru pentozy, a dokładnie deoksyrybozy; 3.reszty kwasu fosforowego (fosforanu).Budowa i właściwości kwasów nukleinowych; struktura i organizacja chromatyny elementy składowe kwasów nukleinowych - zasady azotowe, nukleozydy i nukleotydy Cząsteczki nazywane kwasami nukleinowymi biorą swoją nazwę od głównego miejsca występowania w komórce - jądra (łac. nucleus).. Kwasy nukleinowe .. 3.Typy kwasów nukleinowych aBiologia- funkcje kwasów nukleinowych 2012-09-08 15:21:17 budowa i funkcje krwinek, pomożesz?. Cząsteczka DNA, czyli kwasu deoksyrybonukleinowego, jest zbudowana z dwóch nici, które są równo od siebie odległe i wspólnie spiralnie skręcone, dlatego przybiera kształt linii śrubowej, czyli helisy.Można ją porównać do sznurowej drabinki, której każdy szczebel buduje para nukleotydów nukleotydów.. Nukleotyd to najmniejsza jednostka budująca DNA.Budowa kwasów nukleinowych DNA i RNA DNA i RNA są polimerami zbudowanymi z monomerów - nukleotydów.. Dokonano podziału na dwie grupy: RNA - rybonukleinowe i DNA - deoksyrybonukleinowe, podzielono je gdy wykazano .Kwasy nukleinowe (dawniej nukleiny) - organiczne związki chemiczne, biopolimery zbudowane z nukleotydów (czyli polinukleotydy).. Monomery te połączone są wiązaniem 3'5'fosfodiestrowym.. Budowa i rola kwasów nukleinowych.. Zostały odkryte w roku 1869 przez Johanna Friedricha Mieschera.Znane są dwa podstawowe rodzaje naturalnych kwasów nukleinowych: kwasy deoksyrybonukleinowe (DNA) i rybonukleinowe (RNA).. Nukleotyd składa się z: .. są jednostkami budulcowymi kwasów nukleinowych, są nośnikami energii chemicznej w komórkach, są przenośnikami elektronów w wielu szlakach metabolicznych.Zestaw: "Budowa i funkcja DNA - test" 0..